search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Konstituierung von Schulkulturen in Räumen und räumlichen Inszenierungen. Zwei Fallstudien
Parallel titleThe constitution of school cultures in rooms and spatialtagings: two case studies
Authors
Other contributors (e.g. editor)Keßler, Catharina [Mitarb.]; Nietert, Michaela [Mitarb.]
SourceZeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 1, S. 82-100 ZDB
Document  (729 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Basierend auf einem qualitativ angelegten Forschungsprojekt stellt der Beitrag die Potenziale eines holistischen Begriffes von Schulkultur vor. Aus dem Vergleich zweier Gymnasien, die in einer umfassend konzipierten Feldforschung untersucht wurden, werden die Spezifika von Schulkulturen deutlich. Sie ergeben sich aus dem Zusammenspiel aller an einer Schule beteiligten Akteursgruppen und der Schulanlage. Anhand von Räumen und ihrer Nutzung wird die Unterschiedlichkeit von Schulkulturen aufgezeigt und damit auf die Relevanz eines ganzheitlichen Schulkulturbegriffes auch in der Bildungspolitik hingewiesen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on a qualitatively designed research project, the authors present the potentials of a holistic concept of school culture. By comparing two secondary schools, examined in comprehensively designed fieldwork, the specifics of school cultures are revealed. They result from the interplay of all groups of actors linked to a school and the school facilities. By looking at different rooms and their use, the diversity of school cultures is outlined and, thus, the relevance of a holistic concept of school culture to be used in educational policy is pointed out. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.02.2018
CitationBendix, Regina; Kraul, Margret: Die Konstituierung von Schulkulturen in Räumen und räumlichen Inszenierungen. Zwei Fallstudien - In: Zeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 1, S. 82-100 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-152699 - DOI: 10.25656/01:15269
export files

share content at social platforms