details
Original Title |
Zur Ambivalenz der Idee evidenzbasierter Schulentwicklung. Das Beispiel "Schulinspektion" - fortschrittlicher Rückschritt oder Innovation? |
---|---|
Parallel title | On the ambivalence of the concept of evidence-based school development. The example of "school inspection" - progressive retrogression or innovation? |
Author | Heinrich, Martin |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 6, S. 778-792 |
Document | full text (716 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Empirische Forschung; Interview; Qualitative Forschung; Bildungspolitik; Schulaufsicht; Schulentwicklung; Schulinspektion; Feed-back; Regression; Steuerung; Analyse; Evidenz; Fortschritt; Innovation; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Extra information | Research data, study details and survey instruments |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das bildungspolitische Fortschritts- und Innovationsversprechen "evidenzbasierter Schulentwicklung" wird anhand von Interviewanalysen zur Akteurskonstellation von Schulaufsicht und Schulinspektion, die als komplexitätssteigernde Parallelstruktur die Vermittlung von Evidenzen zunächst erschwert, kritisch beleuchtet. Die Argumentationsmusteranalysen verweisen jedoch auf Strukturen der Evidenzwahrnehmung der Akteure, die alternativ den Weg einer diskursiven Aushandlung von Evidenzen als Option "evidenzorientierter Schulentwicklung" aufzeigen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Based on the analysis of interviews on the constellation of actors in the field of school supervision and school inspection, which - being a parallel structure that increases complexity - initially impedes the mediation of evidence, the author critically examines the promise of progress and innovation in educational policy made by "evidence-based school development". The analyses of argumentative patterns, however, reveal structures of evidence perception among the actors that point to the alternative way of a discursive process of negotiation of evidence as an option of "evidence-oriented school development" (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2015 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.03.2018 |
Citation | Heinrich, Martin: Zur Ambivalenz der Idee evidenzbasierter Schulentwicklung. Das Beispiel "Schulinspektion" - fortschrittlicher Rückschritt oder Innovation? - In: Zeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 6, S. 778-792 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-154258 - DOI: 10.25656/01:15425 |