search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur Ambivalenz der Idee evidenzbasierter Schulentwicklung. Das Beispiel "Schulinspektion" - fortschrittlicher Rückschritt oder Innovation?
Parallel titleOn the ambivalence of the concept of evidence-based school development. The example of "school inspection" - progressive retrogression or innovation?
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 6, S. 778-792 ZDB
Document  (716 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
Extra information
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das bildungspolitische Fortschritts- und Innovationsversprechen "evidenzbasierter Schulentwicklung" wird anhand von Interviewanalysen zur Akteurskonstellation von Schulaufsicht und Schulinspektion, die als komplexitätssteigernde Parallelstruktur die Vermittlung von Evidenzen zunächst erschwert, kritisch beleuchtet. Die Argumentationsmusteranalysen verweisen jedoch auf Strukturen der Evidenzwahrnehmung der Akteure, die alternativ den Weg einer diskursiven Aushandlung von Evidenzen als Option "evidenzorientierter Schulentwicklung" aufzeigen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on the analysis of interviews on the constellation of actors in the field of school supervision and school inspection, which - being a parallel structure that increases complexity - initially impedes the mediation of evidence, the author critically examines the promise of progress and innovation in educational policy made by "evidence-based school development". The analyses of argumentative patterns, however, reveal structures of evidence perception among the actors that point to the alternative way of a discursive process of negotiation of evidence as an option of "evidence-oriented school development" (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.03.2018
CitationHeinrich, Martin: Zur Ambivalenz der Idee evidenzbasierter Schulentwicklung. Das Beispiel "Schulinspektion" - fortschrittlicher Rückschritt oder Innovation? - In: Zeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 6, S. 778-792 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-154258 - DOI: 10.25656/01:15425
export files

share content at social platforms