search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Global Citizenship Education als transformative Bildung
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 39 (2016) 1, S. 18-22 ZDB
Document  (262 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Global Citizenship Education gewinnt als pädagogisches Forschungs- und Praxisfeld international zunehmend an Bedeutung. Der Beitrag diskutiert Global Citizenship Education als transformative Bildung und thematisiert dabei die Begriffe Citizenship, Global Citizenship und demokratische Teilhabe. Global Citizenship Education wird verstanden als global orientierte politische Bildung, die ein historisch-selbstreflexives Element beinhaltet und die Perspektive des Post-Kolonialismus integriert. Abschließend wird die weitere kritische Auseinandersetzung von Global Citizenship Education mit ethischen Orientierungen als kulturelle Dimension von Transformationsprozessen angeregt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Global Citizenship Education is an educational research and practice field with increasing international importance. This article discusses Global Citizenship Education as transformative learning, focusing on the terms citizenship, global citizenship and democratic participation. Global Citizenship Education is conceptualized as a globally oriented citizenship education which includes a historical, self-reflective element and integrates also the perspective of post-colonialism. To conclude, the further engagement of Global Citizenship Education in discussing ethical orientations as the cultural dimension of transformation processes is suggested. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2018
CitationGrobbauer, Heidi: Global Citizenship Education als transformative Bildung - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 39 (2016) 1, S. 18-22 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-154420 - DOI: 10.25656/01:15442
export files

share content at social platforms