details
Original Title |
Online-Trainings zur Stressbewältigung - eine neue Chance zur Gesundheitsförderung im Lehrerberuf? |
---|---|
Parallel title | Online stress-management-interventions - an effective approach to foster mental health in school teachers? |
Authors | Lehr, Dirk ; Eckert, Marcus ; Baum, Kristina; Thiart, Hanne ; Heber, Elena ; Berking, Matthias ; Sieland, Bernhard ; Ebert, David |
Source | Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 190-212 |
Document | full text (317 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Gesundheitsförderung; Online-Angebot; Training; Stressbewältigung; Intervention; Wirksamkeit; Therapie; Problemlösen; Lehramtsstudent; Fragebogenerhebung; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1867-2779; 18672779 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Online-Trainings zur Stressbewältigung (Online-SBT) wurden in der letzten Dekade zunehmend für Berufstätige entwickelt und erprobt. Dieser Beitrag skizziert zunächst typische Bausteine von Stress-Bewältigungs-Trainings (SBT). Dann erfolgt eine Gegenüberstellung von Merkmalen klassischer, gruppenbasierter Trainings im Vergleich zu typischen Merkmalen von Online-SBTs. Diese ganz eigenen Merkmale des neuen Trainingsformats eröffnen spezifische Anwendungsmöglichkeiten. Danach stellen wir die internationale Studienlage zur gesundheitlichen Wirksamkeit von Online-SBTs bei Berufstätigen dar. Im Anschluss erfolgt ein Blick auf Trainingsprogramme, die in randomisiert-kontrollierten Studien an deutschen Lehrkräften untersucht wurden. Zudem werden Online-Trainings beschrieben, die sich aktuell in der Entwicklung befinden sowie auf eine Integration von klassischen und Online-Elementen abzielen. Die vorliegenden Studien an Lehrkräften belegen, dass Anspannungszustände, Schlafstörungen und Depressivität durch Online-SBTS substanziell und nachhaltig reduziert werden können. Zudem zeigten Untersuchungen an deutschen Lehrkräften, dass durch Online-SBTs überwiegend Personen erreicht werden, die andere Angebote zur Stressreduktion nicht in Anspruch nehmen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the last decade, online stress management interventions (Online-SMI) have been increasingly developed and evaluated for employees. This work gives an outline of the typical components of SMIs. Characteristics of traditional, group-based trainings will be compared with those of Online-SMIs. The very distinct features of this new training format offer unique possibilities for application. International studies on the efficacy of Online-SMIs for employees will be discussed. Subsequently, interventions which have been investigated in randomised controlled trials in German teachers will be presented. Moreover, Online-SMIs currently under development which aim to integrate traditional and web-based elements will also be described. Available studies confirm that Online-SMIs can substantially reduce stress, sleeping problems and depressive symptoms in teachers and maintain these improvements in the longer term. Studies in German teachers show that Online-SMIs mainly reach individuals who do not make use of other stress-management offers. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Lehrerbildung auf dem Prüfstand Jahr: 2014 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.04.2018 |
Citation | Lehr, Dirk; Eckert, Marcus; Baum, Kristina; Thiart, Hanne; Heber, Elena; Berking, Matthias; Sieland, Bernhard; Ebert, David: Online-Trainings zur Stressbewältigung - eine neue Chance zur Gesundheitsförderung im Lehrerberuf? - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 190-212 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-155184 - DOI: 10.25656/01:15518 |