Detailanzeige
Originaltitel |
Ein System als Teil einer Theorie. Überlegungen zum Abgrenzungskriterium einer reflexionslogischen Wissenschaftstheorie der Musikpädagogik |
---|---|
Paralleltitel | A system as part of a theory: Reflections on the problem of demarcation as a problem of scientific music pedagogy |
Autor | Orgass, Stefan |
Originalveröffentlichung | Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 119-136. - (Musikpädagogische Forschung; 38) |
Dokument | Volltext (24.910 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Theorie; Analogie; Wissenschaftstheorie; Dialektik; Empirische Forschung |
Teildisziplin | Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3661-9; 9783830936619 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2017 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | According to Hilary Putnam’s pragmatist realism, science should both cling to reference and fallibilism, and take into account that objects are related to values. This correlation is theorized by a system of scientific music pedagogy based on a logic of reflection. Empirical research should always entail the revision of assumptions concerning facts if necessary and potentially relativize axiological reflections. Thus, a specific mode of asymmetry between the system and empirical evidence is ensured, which can be applied as a criterion of demarcation (Popper, 1935/112005). While Norman K. Denzin’s “performance ethnography/autoethnography” (2014) is inconsistent with this criterion due to the lack of a concept of an object, Sandra Harding’s “feminist standpoint empiricism” with its notion of “strong objectivity” (2004) can be reconstructed as consistent. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Musikpädagogik und Kulturwissenschaft |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 03.07.2018 |
Quellenangabe | Orgass, Stefan: Ein System als Teil einer Theorie. Überlegungen zum Abgrenzungskriterium einer reflexionslogischen Wissenschaftstheorie der Musikpädagogik - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 119-136. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156295 - DOI: 10.25656/01:15629 |