details
Original Title |
Musikalisches Selbstkonzept und Musikalische Erfahrenheit beeinflussen die Entwicklung des Interesses am Schulfach Musik. Eine empirische Längsschnittuntersuchung von Schülerinnen und Schülern an Haupt-, Gemeinschafts- und Realschulen sowie Gymnasien in Baden-Württemberg |
---|---|
Parallel title | Musical self-concept and musical sophistication influence the development of interest in music as a school subject. An empirical long-term study of German students at secondary schools |
Authors | Fiedler, Daniel ; Müllensiefen, Daniel |
Source | Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 217-235. - (Musikpädagogische Forschung; 38) |
Document | full text (554 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erfahrung; Sekundarstufe I; Musikpädagogik; Musikunterricht; Schüler; Schulform; Selbstkonzept; Beeinflussung; Interesse; Längsschnittuntersuchung; Baden-Württemberg |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-3661-9; 9783830936619 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | This longitudinal study investigates different aspects of musical development of German students (n = 334) in secondary schools across one school year. Musical self-concept and musical sophistication, as well as several other music-specific and demographic variables, were assessed at three different points in time in addition to the target variable interest in music as a school subject. Sequence pattern analyses identified two, respectively four, different developmental trajectories for the constructs musical self-concept and musical sophistication. Taken together, these gave rise to two general developmental trajectories. A subsequent multilevel analysis showed that the identified two general developmental trajectories affect students’ interest in music as a school subject. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Musikpädagogik und Kulturwissenschaft |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 05.07.2018 |
Citation | Fiedler, Daniel; Müllensiefen, Daniel: Musikalisches Selbstkonzept und Musikalische Erfahrenheit beeinflussen die Entwicklung des Interesses am Schulfach Musik. Eine empirische Längsschnittuntersuchung von Schülerinnen und Schülern an Haupt-, Gemeinschafts- und Realschulen sowie Gymnasien in Baden-Württemberg - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 217-235. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156351 - DOI: 10.25656/01:15635 |