Detailanzeige
Originaltitel |
Der Analytical Short Film in der Lehrerbildung. Darstellung einer Seminarmethode und Kurzbericht einer wissenschafltichen Begleitforschung an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig |
---|---|
Paralleltitel | The analytical short film in teacher training - Presentation of a seminar method and short report on the accompanying research at the University of Music and Drama, Leipzig |
Autoren | Prantl, Daniel ; Wallbaum, Christopher |
Originalveröffentlichung | Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 289-308. - (Musikpädagogische Forschung; 38) |
Dokument | Volltext (23.327 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Medien; Lehrerbildung; Unterrichtsmethode; Musikpädagogik; Kurzfilm; Videoaufzeichnung; Unterrichtsanalyse |
Teildisziplin | Medienpädagogik Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3661-9; 9783830936619 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2017 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | This article presents the application of the analytical short film (ASF) in teacher training seminars and the main results of the accompanying research. An ASF is understood as a short film of about 2–3 min length together with an explanatory text (Complementary Information) that shows a specific perspective on videotaped classroom praxis. In the seminar, students created ASFs from their subjective perspective on good music teaching as well as from a theoretical perspective. Central findings of the accompanying research indicate that the usage of the method increases the students’ abilities to reason on a scientific basis and improves their levels of reflection (Roters, 2012). (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Musikpädagogik und Kulturwissenschaft |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 05.07.2018 |
Quellenangabe | Prantl, Daniel; Wallbaum, Christopher: Der Analytical Short Film in der Lehrerbildung. Darstellung einer Seminarmethode und Kurzbericht einer wissenschafltichen Begleitforschung an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 289-308. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156391 - DOI: 10.25656/01:15639 |