search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Konzept "Ganzheitliche Stressprävention" – Überprüfung der Effektivität eines Trainingsprogramms in der Lehrerausbildung
Parallel titleThe concept of "Holistic Stress Prevention" – surveying the effectiveness of a teacher training program
Author
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 2, S. 263-281 ZDB
Document  (312 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Trainingsprogramm „Ganzheitliche Stressprävention“ reagiert auf die Notwendigkeit möglichst früh Angebote für die Entwicklung von Stresskompetenzen in der Lehrerausbildung zu machen. Hier werden die Fähigkeit zu Reflexion, Selbstregulation, Kommunikation und Interaktion sowie Selbstorganisation vermittelt und in einer Anwendungsphase im (Studenten-)Alltag ausprobiert. Mittels einer Fragebogenerhebung wurde die Effektivität einer einmaligen Trainingsteilnahme überprüft. Obwohl die Lehramtsstudierenden sehr unterschiedliches Interesse für die einzelnen Bewältigungsangebote zeigen, werden die meisten Strategien gut angenommen und eingesetzt. Die Ergebnisse zeigen, dass schon nach zehn Wochen eine deutliche Entwicklung zu verzeichnen ist: das subjektiv empfundene Selbstwertgefühl ist gewachsen, Stressbewältigungsfähigkeiten konnten entwickelt werden, und für einige bedeutet Stress jetzt Herausforderung und keine Belastung mehr. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The training program “Holistic stress prevention” is a reaction on the necessity to offer workshops that enable the development of coping skills during teacher education. Skills like reflection, self-regulation, communication and interaction as well as self-organisation are introduced and trained by themselves afterwards in workaday (student’s) life. By means of a survey in our investigation the effectiveness of a one-time training was verified. Although the teacher students have more or less interests for the different strategies, most of them are accepted and trained. The results show that after just ten weeks a considerable development can be observed: the individual self-esteem has improved, coping strategies have been built up and for some stress now has a positive meaning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.09.2018
CitationKošinár, Julia: Das Konzept "Ganzheitliche Stressprävention" – Überprüfung der Effektivität eines Trainingsprogramms in der Lehrerausbildung - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 2, S. 263-281 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-158510 - DOI: 10.25656/01:15851
export files

share content at social platforms