details
Title |
Audioproduktion als Lernform. Forschungsstand und Perspektiven |
---|---|
Authors | Mildner, Katharina; Swertz , Christian ; Hilzensauer, Wolf ; Berger, Christian |
Source | Medienimpulse (2013) 1, 38 S. |
Document | full text (398 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Radiosendung; Medienpädagogik; Handlungsorientierung; Audioaufzeichnung; Auditives Medium; Forschungsüberblick; Medienarbeit; Schule; Medieneinsatz; Unterricht; Systematic Review; Literaturübersicht; Deutscher Sprachraum; Österreich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2307-3187; 23073187 |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Beitrag liefert eine Übersicht über 133 Beiträge, die seit 1970 zu Audioproduktionen in der Medienpädagogik im deutschsprachigen Raum veröffentlicht wurden. Der überwiegende Teil der Beiträge berichtet über praktische Arbeit mit Audioproduktionen in der schulischen und außerschulischen Praxis. Dabei steht oft die Handlungsorientierung und die Teilnehmerinnen- und Teilnehmerorientierung im Mittelpunkt. Viele Beiträge beschäftigen sich auch mit adäquaten Unterrichtsmethoden. Selten thematisiert werden die Qualifikation der Lehrenden und die zu vermittelnden Kompetenzen. Empirische Untersuchungen zu Audioproduktionen liegen ebenso wenig vor wie fachdidaktische Entwürfe oder Vorschläge für an die entstandenen Produktionen heranzutragende Qualitätskriterien. |
Abstract (English): | This literature review reports about 133 papers on audio production in media education since 1970. It is focused on german speaking countries. Most of the contributions report about the use of audio production in educational settings. Frequently these contributions refer to the action orientated approach or are centered on participants. Only a few papers discuss the qualification of teachers or refer to media literacies. Empirical studies are missing completely. The same applies to curricula or quality criteria for the created products. |
other articles of this journal | Medienimpulse Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.10.2018 |
Citation | Mildner, Katharina; Swertz , Christian; Hilzensauer, Wolf; Berger, Christian: Audioproduktion als Lernform. Forschungsstand und Perspektiven - In: Medienimpulse (2013) 1, 38 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-159529 - DOI: 10.25656/01:15952 |