details
Title |
Literacy. Facetten eines heterogenen Begriffs |
---|---|
Authors | Swertz, Christian ; Fessler, Clemens |
Source | Medienimpulse (2010) 4, 20 S. |
Document | full text (371 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Literalität; Medien; Information; Kompetenz; Begriff; Medienkompetenz; Informationskompetenz; Konzeption; Theorie; Medienpädagogik; Medientheorie |
sub-discipline | Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2307-3187; 23073187 |
Language | German |
Year of creation | 2010 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Literacybegriff wird unter eine Vielzahl verschiedener Unterbegriffe, wie TV-Literacy, Multiliteracies, Informationliteracy, Medialiteracy oder Digitalliteracy diskutiert. Der Beitrag liefert einen Überblick über die unterschiedlichen Konzepte. Vor dem Hintergrund des Überblicks wird vorgeschlagen, Literacy in zwei Perspektiven zu unterscheiden: (1) Als Informationliteracy, bei der die Ausbildung im Mittelpukt steht. (2) Als Medialiteracy, bei der die Bildung des Menschen im Mittelpunkt steht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Literacy is currently discussed in multiple terms like TV literacy, multiliteracies, information literacy, media literacy or digtial literacy. In this paper, all those terms are discussed for an overview. Based on the overview, a general distinction between information literacy and media literacy is suggested. Information literacy is defined as job focused, while media education is concentrated on bildung. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Medienimpulse Jahr: 2010 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.11.2018 |
Citation | Swertz, Christian; Fessler, Clemens: Literacy. Facetten eines heterogenen Begriffs - In: Medienimpulse (2010) 4, 20 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-159651 - DOI: 10.25656/01:15965 |