details
Original Title |
Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Lehrmaterialien als eine Aufgabe der Unterrichtswissenschaft |
---|---|
Parallel title | Theory-guided development and evaluation of instructional media as a task of the science of education |
Author | Tulodziecki, Gerhard |
Source | Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 3, S. 27-45 |
Document | full text (1.252 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrmaterial; Lehrmaterialentwicklung; Lehrmittel; Unterrichtsziel; Unterricht; Didaktik; Unterrichtsmaterial; Lehrsituation; Lehr-Lern-Prozess; Lernvoraussetzungen; Evaluation; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1983 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgangspunkt für den Beitrag ist die Kritik an bisherigen empirischen Evaluationen von Lehrmaterialien. Deren Ergebnisse sind häufig auf Grund unzureichender Theorieorientierung nicht auf andere Situationen übertragbar. Es wird die Forderung nach einer theoriegeleiteten Entwicklung und Evaluation von Lehrmaterialien gestellt: Lehrmaterialien sollen im Rahmen eines theorieorientierten Lehrkonzepts entwickelt und erprobt werden. Die Vorzüge und Probleme eines solchen Vorgehens werden am Beispiel der Anwendung des Ansatzes von Kohlberg auf politisches Lernen dargestellt und diskutiert. Die Überlegungen beziehen sich vor allem auf wissenschaftsmethodische Überlegungen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Empirical evaluations are often critizised because of their insufficient theoretical basis which hinders the application of evaluation findings to new situations. Therefore a theoryguided development and evaluation of instructional media is demanded: instructional media should be developed and proved within the framework of a theory-orientated instructional design. The advantages and problems of such a way of research are reflected and discussed. In this connection the application of Kohlbergs' theory of moral development to political learning is used as an example. The considerations are focussed on methodological questions. (DIPF/Orig.) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.12.2008 |
Citation | Tulodziecki, Gerhard: Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Lehrmaterialien als eine Aufgabe der Unterrichtswissenschaft - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 3, S. 27-45 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-16445 - DOI: 10.25656/01:1644 |