search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Unterricht zwischen Instruktion und Eigenerfahrung. Vom wiederkehrenden Streit zwischen Herbartianismus und Reformpädagogik
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 825-836 ZDB
Document  (792 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag behandelt die Grundspannung zwischen der für Unterrichtserfolge notwendigen Subjektnähe der Unterrichtsangebote einerseits und der gleichfalls unabdingbaren Distanzierung von der persönlichen Biographie der Lernenden im und durch den Unterricht auf der anderen Seite. Dabei werden wegweisende schultheoretische Arbeiten der achtziger Jahre zwei antagonistischen Kategorien zugeordnet, um in einer Synthese beider Argumentationslinien zu einem neuen schulpädagogischen Handlungsschema zu kommen, das die vermeintlichen Gegensätze zu überwinden versucht und unterrichtspraktische Relevanz für sich beansprucht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author discusses the basic tension between the nearness of the lessons' content to the subject, which is indispensable for successful instruction, on the one hand, and the just as vital detachment from the students' personal biography in class and through instruction, on the other. Path-breaking school-theoretical studies of the 1980s are divided into two antagonistic categories in order to achieve - through a synthesis of the two lines of reasoning - a new school-pedagogical schema of action which overcomes the supposed oppositions and claims relevance to educational practice. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.12.2008
CitationRamseger, Jörg: Unterricht zwischen Instruktion und Eigenerfahrung. Vom wiederkehrenden Streit zwischen Herbartianismus und Reformpädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 825-836 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-16510 - DOI: 10.25656/01:1651
export files

share content at social platforms