search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kognitive Bedingungen der Leistungsdefizite lernschwacher Schüler bei Gedächtnisanforderungen
Parallel titleCognitive causes of learning-disabled children's poor memory performance
Author
SourceZeitschrift für pädagogische Psychologie 1 (1987) 2, S. 91-98 ZDB
Document  (318 KB) (formally revised edition)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1010-0652; 10100652
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Neuere Forschungsergebnisse zu individuellen kognitiven Bedingungen der geringen Gedächtnisleistungen lernschwacher Kinder werden dargestellt und diskutiert Die vorliegenden Befunde stellen die traditionelle Annahme in Frage, nach der strukturelle Defizite im Bereich der Wahrnehmung, der Aufmerksamkeit, des automatischen Spurenzerfalls bzw. der automatischen Verarbeitung von Informationen für die Leistungsdefizite verantwortlich sind. Als wesentliche kognitive Bedingungen der Gedächtnisleistungen lernschwacher Schüler haben sich vielmehr Defizite im Bereich (a) der spontanen Produktion strategischer Gedächtnisaktivitäten, (b) der flexiblen und reflexiven Lernüberwachung und -regulation, (c) des allgemeinen Gedächtniswissens und (d) funktionaler Aspekte der Verarbeitungskapazität nachweisen lassen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):A review of recent research on cognitive components of learning-disabled (LD) children's poor memory performance is provided. The traditional view that LD's memory failures are caused by some structural deficits is disregarded. In contrast to this, there is ample evidence that LD’s deficits in (a) the spontaneous use of mnemonic skills, (b) the flexible and reflective monitoring and regulation of one's own memory behavior, (c) metamnemonic knowledge, and (d) some functional aspects of processing capacity are responsible for their poor memory performance. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Date of publication19.01.2009
CitationHasselhorn, Marcus: Kognitive Bedingungen der Leistungsdefizite lernschwacher Schüler bei Gedächtnisanforderungen - In: Zeitschrift für pädagogische Psychologie 1 (1987) 2, S. 91-98 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-16576 - DOI: 10.25656/01:1657
export files

share content at social platforms