details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165711
DOI: 10.25656/01:16571; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.211
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165711
DOI: 10.25656/01:16571; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.211
Original Title |
Mathematikunterrichtsbezogene Überzeugungen mithilfe der Q-Methode typisieren |
---|---|
Parallel title | Using the Q method to type mathematical beliefs |
Author | Jaschke, Tobias |
Source | Bildungsforschung (2018) 1, S. 1-15 |
Document | full text (1.922 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Mathematikunterricht; Lehrer; Überzeugung; Messverfahren; Erhebungsinstrument; Forschungsmethode; Lehramtsstudent; Typologie; Einflussfaktor; Faktorenanalyse; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Unter Verwendung und Vorstellung des Q-Sort-Verfahrens wird im vorliegenden Beitrag die Frage untersucht, ob sich unter Mathematikstudierenden Personentypen mit ähnlichen Überzeugungsmustern im Hinblick auf Mathematik und Mathematikunterricht identifizieren lassen. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass sich ein eher konstruktivistisch orientierter und ein eher gemischt-orientierter Typ unterscheiden lassen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the present paper the question is examined whether the method of Q-sorting can be used to identify person types with similar beliefs in mathematics and mathematics teaching. The results indicate that a constructivist-oriented and a mixed-oriented type can be distinguished. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.01.2019 |
Citation | Jaschke, Tobias: Mathematikunterrichtsbezogene Überzeugungen mithilfe der Q-Methode typisieren - In: Bildungsforschung (2018) 1, S. 1-15 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165711 - DOI: 10.25656/01:16571; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.211 |