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URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165860
DOI: 10.25656/01:16586; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.238
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165860
DOI: 10.25656/01:16586; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.238
Original Title |
Institutionsübergreifende Bildungsarrangements und ihre Wirkung auf den Sprachentwicklungsstand von Kindern |
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Parallel title | Cross-institutional educational services and their influence on language development of children |
Authors | Kipp, Kerstin H. ; Streb, Judith; Arndt, Petra A. |
Source | Bildungsforschung (2018) 1, S. 1-25 |
Document | full text (499 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kind; Spracherwerb; Sprachentwicklung; Kindergarten; Kooperation; Grundschule; Sprachförderung; Altersgemischte Gruppe; Kommunikation; Grundschulalter; Sprachstandsforschung; Sprachtest; Empirische Untersuchung; Baden-Württemberg; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Unklar ist, ob jüngere Kinder vom regelmäßigen Austausch mit älteren Kindern hinsichtlich ihrer Sprachentwicklung profitieren. Hierfür wurden Kinder getestet, die im Rahmen des Modellprojekts „Bildungshaus 3–10“ (Land Baden-Württemberg) an regelmäßigen altersübergreifenden Aktivitäten teilnahmen. Positive Effekte fanden sich hinsichtlich grammatischer Fertigkeiten. Bessere Sprachfertigkeiten hingen zudem zusammen mit dem freien Zugang zu Büchern und Sprachspielen und mit sprachspezifischen Qualitätsmerkmalen im Kindergarten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | It is unclear whether younger children can profit from interactions with older peers regarding language development. This was examined within the project „Bildungshaus 3 – 10“ (Baden-Württemberg) where children participated in regular mixed-age activities. Positive effects were found for grammar skills. Additionally, better language competence was related to access to books and language games and to language-specific indications of kindergarten quality. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2018 |
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Date of publication | 21.01.2019 |
Citation | Kipp, Kerstin H.; Streb, Judith; Arndt, Petra A.: Institutionsübergreifende Bildungsarrangements und ihre Wirkung auf den Sprachentwicklungsstand von Kindern - In: Bildungsforschung (2018) 1, S. 1-25 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165860 - DOI: 10.25656/01:16586; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.238 |