search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur pädagogischen Herstellung städtischer Räume zwischen Ort und Klient*in. Empirische Einblicke und theoretische Rückschlüsse
Parallel titleOn the pedagogical construction of urban spaces between location and client. Empirical insights and theoretical conclusions
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 1, S. 20-33 ZDB
Document  (728 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von zwei Forschungsprojekten in Deutschland und der Schweiz werden Praktiken der Raumherstellung aufsuchender Sozialarbeit rekonstruiert. Der nationalstaatliche Kontext erweist sich dabei gegenüber den unterschiedlich gelebten Fachlichkeiten als weniger wirkmächtig. Diese unterschiedlichen Fachlichkeiten zeigen sich vor allem im gegensätzlichen Umgang mit ordnungspolitischen Aufträgen. In der Praxis zeigt sich eine Form dieses Umgangs in einer starken Ausrichtung an Orten (Ortszentrierung, Bewirtschaftung des öffentlichen Raums) und einem damit verbundenen Modernisierungsversprechen. Eine andere Form des Umgangs drückt sich in einer expliziten Klient*innenzentrierung aus. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of two research projects carried out in Germany and in Switzerland, practices in the construction of space in outreach work are reconstructed. In this, the national context proves to be of less impact than the different forms of professionalism and expertise applied. These diverse forms of professionalism are above all apparent in the different forms of dealing with regulatory tasks. In practice, one of these approaches is that of concentrating strongly on location (centering, management of public space) and, linked with this, the promise of modernization. Another form is that of focusing explicitly on the client. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication20.02.2019
CitationDirks, Sebastian; Fritsche, Caroline; Lippelt, Maike; Reutlinger, Christian: Zur pädagogischen Herstellung städtischer Räume zwischen Ort und Klient*in. Empirische Einblicke und theoretische Rückschlüsse - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 1, S. 20-33 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167031 - DOI: 10.25656/01:16703
export files

share content at social platforms