search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen
Parallel titleOccupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240 ZDB
Document  (733 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Besatzungskinder waren für die Historische Bildungsforschung bislang kein Thema. In den Geschichts- und Kulturwissenschaften ist dagegen in den letzten Jahren verschiedentlich dazu geforscht worden, erziehungs- und bildungshistorische Fragestellungen stehen allerdings nicht im Zentrum dieser Untersuchungen. Der Beitrag rückt die lebensgeschichtlichen Erinnerungen von Menschen in den Fokus, die nach dem Zweiten Weltkrieg geboren wurden und deren Väter den alliierten Streitkräften angehörten. Auf der Basis zweier Autobiografien wird der Frage nachgegangen, wie diese Menschen ihr Aufwachsen und ihr soziokulturelles Umfeld in der westdeutschen Nachkriegszeit erlebten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In recent years, children of the occupation have been the focus of a number of historical projects. Considering the wide array of results stemming from these studies, it is crucial to ask in which areas further research is still necessary. The article focuses on the autobiographical memories of people born in Germany after the Second World War whose fathers were members of the allied forces and intends to show how children of the occupation experienced their upbringing and sociocultural environment in post-war Germany. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.02.2019
CitationKleinau, Elke: Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167477 - DOI: 10.25656/01:16747
export files

share content at social platforms