search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur Dynamik und Typologie von Berufsbildungssystemen. Eine internationale Perspektive
Parallel titleOn the dynamics and typology of systems of vocational education. An international perspective. An international perspective
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 307-322 ZDB
Document  (739 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Gestaltung, Organisation und Steuerung von nicht-akademischer Berufsbildung befindet sich unter Reformdruck. Betriebsbasierte berufliche Bildungssysteme suchen Anschlüsse an das Hochschulwesen, während schulisch ausgerichtete Bildungssysteme mit wenigen Bezügen zur Arbeitswelt, stärkere Anknüpfungen an die Betriebe anstreben. Der Beitrag diskutiert aus einer internationalen Perspektive unterschiedliche Typologien von Berufsbildungssystemen und stellt angesichts neuerer Entwicklungen insbesondere die enge Fokussierung auf berufliche Erstausbildung und die Nationenspezifik als zentrales Unterscheidungskriterium in Frage. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The form, organization, and management of non-academic vocational education is under pressure to reform. Company-based systems of vocational training seek links with higher education, whereas school-oriented educational systems that have but few connections to the working world strive for closer ties to the companies. The author discusses different typologies of systems of vocational education from an international perspective and, in view of recent developments, questions the strong focus on initial vocational education, in particular, and on country-specific traits as central criteria for differentiation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.03.2019
CitationGonon, Philipp: Zur Dynamik und Typologie von Berufsbildungssystemen. Eine internationale Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 307-322 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167609 - DOI: 10.25656/01:16760
export files

share content at social platforms