details
Title |
Bildung, Forschung und Innovation in Europa. Die Konstruktion eines (imaginierten) Raumes |
---|---|
Authors | Parreira do Amaral, Marcelo ; Erfurth, Marvin |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 40 (2017) 4, S. 21-24 |
Document | full text (260 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Forschung; Bildungspolitik; Europäischer Bildungsraum; Forschungspolitik; Innovation; Kooperation; Bildungsministerium; Europäische Union |
sub-discipline | Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag thematisiert die diskursive Konstruktion eines imaginierten Raumes für Bildung, Forschung und Innovation in Europa, der in Form von gemeinsamen Problemdefinitionen, hegemonialen Zielsetzungen sowie legitimierten Interventionslogiken handlungsleitend wird. Die Hauptlinien dieser Entwicklung werden nachgezeichnet und die Vorzeichen der gegenwärtigen Entwicklungen umrissen. Der Beitrag endet mit einigen Schlussbemerkungen zur Rolle der erziehungswissenschaftlichen Forschung im Hinblick auf die aktuelle europäische Forschungsagenda. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The contribution focuses on the discursive construction of an imagined space for education, research and innovation in Europe, which becomes powerful in guiding policy action in terms of providing common problem definitions, setting hegemonic objectives and legitimating specific logics of intervention. The main lines of this development are retraced and the characteristics of the current state of play outlined. The paper closes with some concluding remarks on the role of education research in the current European research agenda. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.05.2019 |
Citation | Parreira do Amaral, Marcelo; Erfurth, Marvin: Bildung, Forschung und Innovation in Europa. Die Konstruktion eines (imaginierten) Raumes - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 40 (2017) 4, S. 21-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-169756 - DOI: 10.25656/01:16975 |