details
Original Title |
Zur Differenzlogik der Praxisbezüge in der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern |
---|---|
Parallel title | On the difference in practical orientation between initial teacher education and in-service training |
Author | Scheidig, Falk |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 331-342 |
Document | full text (2.457 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Lehrerbildung; Praxisnahes Lernen; Berufslaufbahn; Berufsorientierung; Berufsvorbereitung; Studium; Praxisorientierte Studienreform; Hochschulwesen; Fortbildung; Weiterbildung; Erwachsenenbildung; Fortbildungsseminar; Fortbildungskurs; Praxisbezug; Praxiserfahrung; Lehrerbildner; Deutschland; Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag arbeitet Charakteristika der Praxisbezüge in der mehrphasigen Lehrerinnen- und Lehrerbildung heraus. Im Zentrum steht die Lehrpersonenweiterbildung, die hinsichtlich ihres Verhältnisses zur Praxis befragt und im Weiteren mit dem Lehramtsstudium unter der Perspektive der Konfiguration von Praxisbezügen kontrastiert wird. Dies mündet in die Modellierung und die Diskussion des Praxisbezugs im berufsbiografischen Kontinuum von Lehrpersonen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The importance of a practical orientation (including professional practice) in teacher education is beyond dispute. Taking this perspective, the article reflects on the differences between initial teacher education and in-service training as two different stages of teacher qualification and professional development. For this purpose, the article focuses especially on the role of teaching experience in in-service training for practicing teacher and explains different modes and functions of relating teacher learning to practice. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.04.2019 |
Citation | Scheidig, Falk: Zur Differenzlogik der Praxisbezüge in der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 331-342 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-169787 - DOI: 10.25656/01:16978 |