details
Original Title |
Die Fortbildung von Lehrpersonen seit der Bildungsexpansion: Das Beispiel des Kantons Zürich |
---|---|
Parallel title | In-service training for teachers in the canton of Zurich since the time of the educational expansion |
Author | Bosche, Anne |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 318-330 |
Document | full text (2.603 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrpersonal; Lehrer; Lehrerin; Fortbildung; Weiterbildung; Bildungspolitik; Steuerung; Finanzierung; Pädagogische Hochschule; Schulreform; Zürich; Kanton; Schweiz |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Fortbildung von Lehrpersonen galt in der Schweiz als eines der Instrumente, mit denen im Zuge der Bildungsexpansion Schulreformen umgesetzt werden sollten. Der Kanton Zürich war in diesem Zusammenhang ein Vorreiter. Der Beitrag rekonstruiert zunächst, wie sich in Zürich ein kantonales Steuerungsregime für die Lehrpersonenfortbildung herausbildete. Untersucht werden insbesondere die Finanzierung und der Aufbau eines institutionellen Gefüges, das die Lehrpersonenfortbildung im Bildungswesen verankern sollte. Abschließend werden weiterführende Fragen zur Entwicklung der Steuerung der Lehrpersonenfortbildung nach der Gründung der pädagogischen Hochschulen formuliert und Perspektiven für weitere Forschung aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Since the 1960s, in-service training for practicing teachers has been regarded as an effective means for facilitating the implementation of school reforms in Switzerland. The canton of Zurich was a pioneer in this respect. Our article reconstructs the establishment of a cantonal regime pertaining to professional development programs for teachers. In particular, we go into the financing and the formation of an institutional structure. In the final section, we address some questions concerning the development of in-service training for teachers after the foundation of universities of teacher education and outline perspectives for further research on the topic. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 20.05.2019 |
Citation | Bosche, Anne: Die Fortbildung von Lehrpersonen seit der Bildungsexpansion: Das Beispiel des Kantons Zürich - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 318-330 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-169866 - DOI: 10.25656/01:16986 |