details
Original Title |
Wie informell ist die Professionalisierung von Lehrpersonen? |
---|---|
Parallel title | To what extent is teacher professionalization informal |
Authors | Zürcher, Reinhard; Riedl, Karin |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 343-357 |
Document | full text (2.632 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Professionalisierung; Weiterbildung; Lehrpersonal; Lehrer; Lehrerin; Praxisforschung; Informelles Lernen; Modell |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Weiterbildung bzw. Professionalisierung von Lehrpersonen in Schulen und Hochschulen findet in beträchtlichem Ausmaß jenseits formaler Bildungsmaßnahmen statt. Dieses Lernen wird generell als "informelle Weiterbildung" bezeichnet, obwohl manche Teilaspekte der damit verbundenen Lernprozesse eher dem formalen Lernen zugerechnet werden könnten. Im vorliegenden Beitrag wird ein Modell präsentiert, das die Professionalisierung von Lehrpersonen als Formalisierungsmuster interpretiert. Die Basis dieses Modells bilden die der informellen Weiterbildung von Lehrpersonen zugeordneten Aktivitäten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | To a considerable extent, professional development in schools and universities takes place beyond formal educational settings. This type of teacher learning is generally defined as “informal continuing education” although some aspects of such learning processes bear a similarity to formal learning. This paper presents a model that visualizes the professional learning of teachers as a formalization pattern that is based on the activities that are characteristic of informal professionalization. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 20.05.2019 |
Citation | Zürcher, Reinhard; Riedl, Karin: Wie informell ist die Professionalisierung von Lehrpersonen? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 2, S. 343-357 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-169875 - DOI: 10.25656/01:16987 |