search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Rekonstruktive Medienbildungsforschung - Die Analyse von Bildungsprozessen als Habitustransformationen in mediatisierten Lebenswelten
Author
SourceKnaus, Thomas [Hrsg.]: Forschungswerkstatt Medienpädagogik. Projekt – Theorie – Methode. München : kopaed 2018, S. 569-600. - (Forschungswerkstatt Medienpädagogik; 2)
Document  (2.233 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Contributors (corporate)FTzM Frankfurt am Main | Ludwigsburg University of Education
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-86736-410-2; 9783867364102
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag widmet sich der Erforschung von Medienbildungsprozessen und diskutiert hierzu ein - im Rahmen einer Dissertation entwickeltes - qualitatives Forschungsdesign. Ausgehend von einem transformatorischen Bildungsverständnis im Anschluss an die Theorien sozialer Praktiken wird gezeigt, wie Medienbildungsprozesse als Habitustransformationen erhoben und mit einer modifizierten Variante der Dokumentarischen Methode rekonstruiert werden können. Neben Biografisch-Narrativen Interviews werden insbesondere mediale Artefakte als Grundlage der Erschließung von Medienbildungsprozessen herangezogen. Hierbei werden die konkreten methodischen Schritte im Forschungsprozess erläutert und die zugrunde liegenden methodologischen Überlegungen reflektiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article examines the way in which research is conducted on the processes of media education and discusses a qualitative research design that the author has developed as part of his graduate thesis. The article takes a transformative understanding of education in connection with the theories of social practices to show how the processes of media education can be identified as transformations of habitus and reconstructed using the documentary method. In addition to biographical-narrative interviews, media artifacts provide the basis for exploring the processes of media education. The author also details the individual steps taken in the research process and discusses its underlying methodological considerations. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication12.06.2019
CitationBettinger, Patrick: Rekonstruktive Medienbildungsforschung - Die Analyse von Bildungsprozessen als Habitustransformationen in mediatisierten Lebenswelten - In: Knaus, Thomas [Hrsg.]: Forschungswerkstatt Medienpädagogik. Projekt – Theorie – Methode. München : kopaed 2018, S. 569-600. - (Forschungswerkstatt Medienpädagogik; 2) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170617 - DOI: 10.25656/01:17061; 10.25526/fw-mp.11
export files

share content at social platforms