search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Visuelle Methoden in der medienpädagogischen Forschung: Ansätze, Potentiale und Herausforderungen
Author
SourceKnaus, Thomas [Hrsg.]: Forschungswerkstatt Medienpädagogik. Projekt – Theorie – Methode. München : kopaed 2017, S. 59-95. - (Forschungswerkstatt Medienpädagogik; 1)
Document  (1.577 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Contributors (corporate)FTzM Frankfurt am Main | Ludwigsburg University of Education
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-86736-430-0; 9783867364300
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Grundlagenbeitrag thematisiert Fragen des Einsatzes von Foto und Video in medienpädagogischen Forschungskontexten unter methodischen Aspekten. Nach einem einleitenden Teil zu Forschungsansätzen und Anwendungsbereichen (Kapitel 1) werden zwei Felder genauer betrachtet: aktuelle Innovationen zur visuellen Methodenentwicklung im Zusammenspiel von visuellen und verbalen Formen der Datenerhebung (Kapitel 2) sowie die Analyse und Interpretation medialer Eigenproduktionen von Beforschten und damit verbundene Potentiale und Herausforderungen (Kapitel 3). Bemerkungen zum Selbst-Konzept unter den Bedingungen von Mediatisierung und Digitalisierung, zu unterschiedlichen Ansätzen bei der Auswertung visueller Daten, zum Datenschutz und zu wünschenswerten Perspektiven für den weiteren Diskurs zu visuellen Methodenfragen schließen den Beitrag ab (Kapitel 4).
Abstract (English):This article examines one of the fundamentals of media education research, namely methodological approaches to using photography and video materials. Following an introduction setting out research strategies and areas of application (chapter 1), the article examines two fields in greater detail: recent innovations in the development of visual methods in connection with visual and verbal forms of data collection (chapter 2), and the analysis and interpretation of participants' own media productions and their related potentials and limitations (chapter 3). The article concludes with comments on the role of the self-concept as a condition for mediatization and digitization, on the several strategies for evaluating visual data, on data security, and on the bright prospects that exist for further discussion to take place on methodological approaches to using photography and video materials. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication20.05.2019
CitationNiesyto, Horst: Visuelle Methoden in der medienpädagogischen Forschung: Ansätze, Potentiale und Herausforderungen - In: Knaus, Thomas [Hrsg.]: Forschungswerkstatt Medienpädagogik. Projekt – Theorie – Methode. München : kopaed 2017, S. 59-95. - (Forschungswerkstatt Medienpädagogik; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170726 - DOI: 10.25656/01:17072; 10.25526/fw-mp.29
export files

share content at social platforms