details
Original Title |
Digitalisierung als Mediatisierungsschub im Schulfeld. Sondierungsversuche in unterschiedlichen Diskursdomänen aus medienpädagogischer Sicht |
---|---|
Parallel title | Digitalization as a wave of mediatization in school. Explorations into different domains of discourse from the perspective of media education |
Author | Rummler, Klaus |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 2, S. 194-207 |
Document | full text (360 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Digitalisierung; Mediendidaktik; Schule; Mediatisierung; Schulpolitik; Kultureller Wandel; Deutschland; Österreich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Aus der Perspektive erziehungswissenschaftlicher Medienpädagogik skizziert dieser Beitrag theoretische Perspektiven auf Digitalisierung und erörtert parallel dazu Überlegungen zur Digitalisierung für das Schulfeld im deutschsprachigen Raum. Aus theoretischer Perspektive ergibt es Sinn, Digitalisierung als Phänomen der Mediatisierung zu fassen. Fasst man Digitalisierung als politischen Diskurs im Schulfeld, so könnte es sein, dass die derzeit aufwendige Einführung neuer Lehrpläne der kulturellen Dynamik der Mediatisierung möglicherweise nicht gerecht werden kann. Diese Erneuerung in Medienerziehung und Medienbildung ist möglicherweise nur eine längst fällige Aktualisierung von Schule. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | From the perspective of media education, this paper outlines theoretical views on digitalization and, in parallel, discusses thoughts on digitalization in schools in the German-speaking area. From a theoretical point of view, it makes sense to conceptualize digitalization as a phenomenon or a wave of mediatization. Understanding digitalization as a political discourse in the domain of school, it might well be that the enormous current efforts to intr oduce new curricula in schools will not live up to the cultural dynamics and the pace of mediatization. These renewals in media education at school might just be a long overdue upgrade of school. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.05.2019 |
Citation | Rummler, Klaus: Digitalisierung als Mediatisierungsschub im Schulfeld. Sondierungsversuche in unterschiedlichen Diskursdomänen aus medienpädagogischer Sicht - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 2, S. 194-207 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170959 - DOI: 10.25656/01:17095 |