search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Herstellung und Bearbeitung von Leistungsdifferenzen im kooperativ gestalteten inklusiven Fachunterricht
Authors
SourceMoser, Vera [Hrsg.]; Lütje-Klose, Birgit [Hrsg.]: Schulische Inklusion. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2016, S. 75-89. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 62)
Document  (628 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN3-7799-3509-0; 978-3-7799-3509-4; 3779935090; 9783779935094
ISSN0514-2717; 05142717
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf der Basis erster Ergebnisse einer laufenden qualitativen Studie in der Schweiz fokussiert der Beitrag leistungsbezogene Differenzkonstruktionen durch Lehrpersonen und Schüler/-innen in Bezug auf den Fachunterricht Mathematik einer inklusiven Klasse der Sekundarstufe 1. Die zugrunde gelegten Daten aus zwei Interviews und einer Gruppendiskussion werden mit Hilfe der Dokumentarischen Methode interpretiert. Die Rekonstruktionen lassen homologe implizite Sinnstrukturen erkennen, die auf ein geteiltes Unterrichtsmilieu verweisen: So werden die Schüler/-innen kontrastierenden Gruppen entlang impliziten, leistungsbezogenen Differenzlinien zugeordnet. Diese Zuordnung ist an unterschiedliche Professionen und damit verbundene Zuständigkeiten im komplementär arrangierten Unterricht gekoppelt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of first results of an on-going qualitative study carried out in Switzerland, the contribution focusses an performance-related constructions of difference by teachers and students with regard to math instruction in an inclusive class on the lower secondary level. The data provided by two interviews and a group discussion is interpreted according to the documentary method. The reconstructions reveal homologous implicit structures of meaning that point to a divided classroom milieu: thus the students are categorized into contrasting groups according to implicit performance-oriented lines of differentiation. This classification is linked to different professions and connected responsibilities in complementarily organized teaching. (DIPF/Orig.)
is part of:Schulische Inklusion
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication20.05.2019
CitationSturm, Tanja; Wagner-Willi, Monika: Herstellung und Bearbeitung von Leistungsdifferenzen im kooperativ gestalteten inklusiven Fachunterricht - In: Moser, Vera [Hrsg.]; Lütje-Klose, Birgit [Hrsg.]: Schulische Inklusion. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2016, S. 75-89. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 62) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171844 - DOI: 10.25656/01:17184
export files

share content at social platforms