details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171880
DOI: 10.25656/01:17188
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171880
DOI: 10.25656/01:17188
Title |
Dealing with religious difference in kindergarten. An ethnographic study in religiously affiliated institutions |
---|---|
Author | Stockinger, Helena |
Source | Münster ; New York : Waxmann 2018, 257 S. - (Religious Diversity and Education in Europe; 38) |
related to: | Umgang mit religiöser Differenz im Kindergarten. Eine ethnographische Studie an Einrichtungen in katholischer und islamischer Trägerschaft |
Document | full text (2.051 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Kindergarten; Trägerschaft; Katholische Kirche; Islam; Kind; Erzieher; Interreligiöses Lernen; Kulturpluralismus; Religiöse Identität; Differenz; Ethnografie; Grounded Theory; Teilnehmende Beobachtung; Expertenbefragung; Gruppendiskussion; Österreich |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy Early Childhood Education and Care |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
ISBN | 978-3-8309-3983-2; 978-3-8309-8983-7; 9783830939832; 9783830989837 |
ISSN | 1862-9547; 18629547 |
Language | English |
Year of creation | 2018 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (English): | In kindergartens children of different religions and with different religious attitudes meet, play and learn together. How do kindergartens deal with religious differences and how do children address this topic? The ethnographic study reported in this book explores this question in two kindergartens, one run by a Catholic, the other by an Islamic organization. The results illustrate how important it is to handle religious difference attentively. In order to reduce structural discrimination, the author considers how a culture of recognition can be developed, with religious difference being given the attention it requires. This book provides a valuable contribution to a difference-sensitive interaction in educational institutions. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | In Einrichtungen der Elementarbildung begegnen sich Kinder mit unterschiedlichen Religionszugehörigkeiten und Weltanschauungen. Wie wird in Kindergärten mit religiöser Differenz umgegangen und wie thematisieren Kinder diese? Die ethnographische Studie widmet sich dieser Frage je in einem Kindergarten in katholischer und islamischer Trägerschaft. Die Ergebnisse verdeutlichen die Notwendigkeit eines achtsamen Umgangs mit religiöser Differenz. Um strukturelle Benachteiligungen zu reduzieren, folgen Überlegungen zur Entwicklung einer Kultur der Anerkennung in Einrichtungen der Elementarbildung, in der auch religiöser Differenz Raum gegeben wird. Das Buch leistet einen wertvollen Beitrag zu einem differenzsensiblen Umgang in Bildungseinrichtungen. (DIPF/Orig.) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 22.05.2019 |
Citation | Stockinger, Helena: Dealing with religious difference in kindergarten. An ethnographic study in religiously affiliated institutions. Münster ; New York : Waxmann 2018, 257 S. - (Religious Diversity and Education in Europe; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171880 - DOI: 10.25656/01:17188 |