details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171980
DOI: 10.25656/01:17198; 10.3224/zisu.v5i1.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171980
DOI: 10.25656/01:17198; 10.3224/zisu.v5i1.03
Original Title |
"Was muss'n jetzt nochmal auf den Strich?". Zur Konstitution von Ergebnisräumen im Literaturunterricht der Sekundarstufe |
---|---|
Parallel title | "What has to be in the blank?". The emerging results in literature classes in secondary schools |
Authors | Hallitzky, Maria ; Beyer, Beate ; Hempel, Christopher; Herfter, Christian ; Leicht, Johanna; Schroeter, Ellen |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 5 (2016) 1, S. 46-62 |
Document | full text (652 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Wissen; Unterrichtsanalyse; Interaktionsanalyse; Kommunikation; Schuljahr 10; Schüler; Deutschunterricht; Literaturunterricht; Antwort; Fallbeispiel; Interpretation; Praxis; Situation |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Was gilt als Ergebnis von Unterricht? In diesem Beitrag suchen die Autoren nach einer Antwort auf diese Frage, indem sie rekonstruieren, wie in der kommunikativen Bearbeitung der Differenz zwischen als adäquat und inadäquat markiertem Wissen und Können Ergebnisse in Unterrichtssituationen praktisch hergestellt werden. Dazu interpretieren sie Szenen aus dem Literaturunterricht der 10. Klassenstufe interaktionsanalytisch. Die Autoren zeigen an drei Fallbeispielen, wie sich die Ergebnisgenese in bekannten Mustern der Ergebniskommunikation innerhalb eines durch vier Dimensionen bestimmten Ergebnisraums vollzieht, der - wie die Analysen zeigen - maßgeblich durch die Einsätze der Lehrkraft aktualisiert und transformiert wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | What is regarded as a result of teaching situations? In order to answer that question the authors reconstruct the results in lessons and its concrete emergence between capability and knowledge that is either labeled as adequate or inadequate. For this purpose videotaped scenes from literature classes are interpreted by using interaction analysis. By presenting three case studies the authors show how the generation of results takes place in familiar patterns of communication within a four-dimensional 'space of results' that is, following their analysis, mainly updated and transformed by teacher's turns. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.05.2019 |
Citation | Hallitzky, Maria; Beyer, Beate; Hempel, Christopher; Herfter, Christian; Leicht, Johanna; Schroeter, Ellen: "Was muss'n jetzt nochmal auf den Strich?". Zur Konstitution von Ergebnisräumen im Literaturunterricht der Sekundarstufe - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 5 (2016) 1, S. 46-62 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-171980 - DOI: 10.25656/01:17198; 10.3224/zisu.v5i1.03 |