Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
TitelRelations between classroom disciplinary problems and student motivation. Achievement as a potential mediator?
Autoren GND-ID ORCID; GND-ID ORCID; GND-ID
OriginalveröffentlichungLearning and instruction 39 (2015), S. 184-193 ZDB
Dokument (formal und inhaltlich überarbeitete Version)
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Datenanalyse; Deutschland; Deutschunterricht; Disziplin <Ordnung>; Einflussfaktor; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschüler; Hypothese; IGLU <Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung>; Klassenführung; Kompetenz; Motivation; Mündliche Leistung; Prüfungsangst; Schüler; Schülerleistung; Schulklasse; Schwierigkeit; Selbsteinschätzung
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Pädagogische Psychologie
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0959-4752
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):This study examined the relation between classroom disciplinary problems in language classes, student achievement, and three facets of student motivation: competence self-perceptions, test anxiety, and engagement. The analyses were conducted with the German sample from the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2006 (N = 7899). The results demonstrated that discipline problems are directly and negatively related to achievement and to all motivation constructs considered. In most cases, the relation between classroom disciplinary problems and motivation constructs was mediated by verbal achievement. Boys were found to report more frequent discipline problems in classrooms than girls. This study contributes to research by assessing the impact of classroom disciplinary problems using doubly latent multilevel structural equation models in order to properly disaggregate effects occurring at the student, versus classroom level. (DIPF/Orig.)
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am01.11.2019
Empfohlene ZitierungArens, A. Katrin; Morin, Alexandre J. S.; Watermann, Rainer: Relations between classroom disciplinary problems and student motivation. Achievement as a potential mediator? - In: Learning and instruction 39 (2015), S. 184-193 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-174793
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)