details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177539
DOI: 10.25656/01:17753; 10.1026/2191-9186/a000379
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177539
DOI: 10.25656/01:17753; 10.1026/2191-9186/a000379
Title |
Frühe mathematische Bildung. Aktuelle Forschungstrends und Perspektiven |
---|---|
Authors | Lonnemann, Jan ; Hasselhorn, Marcus |
Source | Frühe Bildung : interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis 7 (2018) 3, S. 129-134 |
Document | full text (368 KB) (formally and content revised edition) |
License of the document | |
Keywords (German) | Frühkindliche Bildung; Mathematische Kompetenz; Lernziel; Lerninhalt; Kind; Spielerisches Lernen; Förderungsmaßnahme; Frühpädagogik; Fachkraft; Kompetenz; Einflussfaktor; Forschungsstand |
sub-discipline | Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2191-9186; 21919186 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im vorliegenden Beitrag werden aktuelle Forschungstrends im Bereich der frühen mathematischen Bildung im Kontext jüngst formulierter Zieldimensionen für die frühe mathematische Bildung (siehe Benz et al., 2017) dargestellt. Es wird auf spielbasierte Fördermaßnahmen, Kompetenzen im Bereich "Raum und Form", den Einfluss sprachlicher Parameter auf die Entwicklung mathematischer Kompetenzen sowie auf mathematikbezogene Kompetenzen frühpädagogischer Fachkräfte eingegangen. Darüber hinaus werden die Ergebnisse einer aktuellen Feldstudie zur Förderung früher mathematischer Kompetenzen (siehe Dillon, Kannan, Dean, Spelke & Duflo, 2017) vorgestellt. Abschließend wird die Entwicklung und Implementierung anschlussfähiger Bildungskonzepte als eine der zentralen Herausforderungen zukünftiger Forschungs- und Bildungsbemühungen diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Current research trends in the field of early mathematical education are presented in the context of recently formulated target dimensions of early mathematical education (see Benz et al., 2017). Game-based approaches, competencies in the field of "space and form", the influence of language skills on the development of mathematical competencies, as well as mathematics-related competencies of early childhood educators are discussed. In addition, the results of a recent field study on a preschool intervention intended to enhance children's early mathematical skills (see Dillon, Kannan, Dean, Spelke, & Duflo, 2017) are presented. Finally, we discuss the development and implementation of aligned educational concepts as one of the central challenges of future research and educational activities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Frühe Bildung : interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.09.2019 |
Citation | Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus: Frühe mathematische Bildung. Aktuelle Forschungstrends und Perspektiven - In: Frühe Bildung : interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis 7 (2018) 3, S. 129-134 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177539 - DOI: 10.25656/01:17753; 10.1026/2191-9186/a000379 |