details
Original Title |
Entwicklung des Anteils fachfremden Unterrichts an Berliner Schulen. Eine Untersuchung zur Identifizierung verschiedener Verlaufsmuster |
---|---|
Parallel title | The Development of the Share in Out-of-field Teaching in Berlin Schools. An Analysis to Identify Different Developmental Patterns |
Authors | Ziegler, Corinna; Richter, Dirk ; Hartung-Beck, Viola |
Source | Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Weishaupt, Horst [Hrsg.]: Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik. 1. Auflage. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 121-139. - (Die Deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis - Beiheft; 14) |
Edition | 1. Auflage |
Document | full text (498 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Fachfremder Unterricht; Grundschule; Statistik; Statistische Analyse; Datenanalyse; Soziale Herkunft; Hypothese; Klassenverband; Zusammensetzung; Forschungsergebnis; Berlin; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Contributors (corporate) | Waxmann Verlag |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4036-4; 9783830940364 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Anhand der Berliner Schulstatistik wird überprüft , inwiefern sich Gruppen von Schulen bilden lassen, die sich in der Entwicklung des fachfremden Unterrichts über fünf Jahre ähneln und ob die Zusammensetzung der Schülerschaft zur Erklärung der Gruppenunter schiede beitragen kann. Latente Klassenanalysen identifizieren drei Gruppen. Mit Hilfe der sozialen und zuwanderungsbezogenen Zusammensetzung lässt sich die Gruppenzugehörigkeit der Schulen zum Teil vorhersagen. Mögliche Erklärungsansätze werden diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The extent to which groups of schools that are similar in their development of out-of-field teaching over the period of five years can be formed is examined on the basis of the Berlin School Statistics. It is taken into account whether the composition of the student body can help to explain these groups. Latent class analysis identifies three groups. Social and immigration-related composition allow to predict group affiliation of schools. Possible explanations are discussed. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.09.2019 |
Citation | Ziegler, Corinna; Richter, Dirk; Hartung-Beck, Viola: Entwicklung des Anteils fachfremden Unterrichts an Berliner Schulen. Eine Untersuchung zur Identifizierung verschiedener Verlaufsmuster - In: Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Weishaupt, Horst [Hrsg.]: Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik. 1. Auflage. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 121-139. - (Die Deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis - Beiheft; 14) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177939 - DOI: 10.25656/01:17793 |