details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179558
DOI: 10.25656/01:17955; 10.3224/zisu.v6i1.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179558
DOI: 10.25656/01:17955; 10.3224/zisu.v6i1.07
Original Title |
Die Organisation der Arbeit am Gruppentisch. Subjektpositionen im Spannungsfeld zwischen Aufgabenstellung und Peers |
---|---|
Parallel title | The organisation of work at the group table. Subject positions in the tension field between task and peers |
Author | Flügel, Alexandra |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 6 (2017) 1, S. 83-96 |
Document | full text (617 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Ethnografie; Grundschule; Schüler; Einzelarbeit; Sitzordnung; Videoaufzeichnung; Subjekt <Phil>; Analyse; Anerkennung; Interpretation; Situation; Theorie; Gruppe <Soz>; Forschungsprojekt; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | In diesem Beitrag wird die Platzierung von Schüler_innen im Unterricht an Gruppentischen aus einer anerkennungstheoretischen Perspektive betrachtet und danach gefragt, welche Subjektpositionen der Akteure am Gruppentisch sichtbar werden. Anhand der Rekonstruktion der Subjektpositionen über das Adressierungsgeschehen am Gruppentisch in einer videographierten Sequenz wird beispielhaft das Verhältnis von peerkulturellen und unterrichtlichen Anforderungen ausgelotet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper takes a recognition-theoretical look at the positioning of students at group tables in class and discusses, which subject positions of the actors at the group table become visible. Using the reconstruction of subject positions with regard to the addressing at the group table in a videotaped sequence, the ratio of peer-cultural to instructional requirements is assessed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.10.2019 |
Citation | Flügel, Alexandra: Die Organisation der Arbeit am Gruppentisch. Subjektpositionen im Spannungsfeld zwischen Aufgabenstellung und Peers - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 6 (2017) 1, S. 83-96 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179558 - DOI: 10.25656/01:17955; 10.3224/zisu.v6i1.07 |