Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179917
DOI: 10.25656/01:17991; 10.1080/00220973.2013.813362
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179917
DOI: 10.25656/01:17991; 10.1080/00220973.2013.813362
Titel |
Native language self-concept and reading self-concept. Same or different? |
---|---|
Autoren | Arens, A. Katrin ; Yeung, Alexander Seeshing; Hasselhorn, Marcus |
Originalveröffentlichung | The journal of experimental education 82 (2014) 2, S. 229-252 |
Dokument | Volltext (474 KB) (formal und inhaltlich überarbeitete Version) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Deutsch; Deutschland; Korrelationsanalyse; Lesekompetenz; Lesen; Lesetest; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Messung; Mündliche Leistung; Muttersprache; Schüler; Schulerfolg; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbstkonzept; Sprachkompetenz; Sprechfertigkeit; Vergleichsuntersuchung |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Pädagogische Psychologie |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 0022-0973; 00220973 |
Sprache | Englisch |
Erscheinungsjahr | 2014 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | In assessing verbal academic self-concept with preadolescents, researchers have used scales for students' self-concepts in reading and in their native language interchangeably. The authors conducted 3 studies with German students to test whether reading and German (i.e., native language) self-concepts can be treated as the same or different constructs. Compared with other facets of academic self-concept, reading self-concept was more highly related to reading test scores (Study 1) and German self-concept to German grades (Study 2). In Study 3, reading and general school self-concepts demonstrated similar relations to German grades. The findings of the 3 studies, albeit indirect, supported the specificity matching principle and caution researchers against applying reading and native language self-concept scales uncritically to infer verbal self-concept. (DIPF/Orig.) |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 30.10.2019 |
Quellenangabe | Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Hasselhorn, Marcus: Native language self-concept and reading self-concept. Same or different? - In: The journal of experimental education 82 (2014) 2, S. 229-252 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179917 - DOI: 10.25656/01:17991; 10.1080/00220973.2013.813362 |