details
Original Title |
Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt |
---|---|
Parallel title | Implementation of citizen science as a special learning opportunity in the context of research-based learning in natural sciences for primary-school teachers |
Authors | Miczajka-Rußmann, Victoria L.; Lange-Schubert, Kim |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 263-274 |
Document | full text (2.648 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Wissenschaftskooperation; Sachunterricht; Forschendes Lernen; Forschungsbezug; Primarbereich; Professionalisierung; Bürger; Hochschuldidaktik |
sub-discipline | Teaching Didactics Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Forschungsbasiertes Lernen zum unterstützenden Aufbau von Forschungskompetenz gilt als elementarer Bestandteil der Verknüpfung von Lehre und Forschung an der Hochschule. Die Integration von Citizen Science als Forschungskooperation zwischen Wissenschaft und Bürgerinnen und Bürgern kann im Sinne einer konkretisierten Ausgestaltung des Konzepts des Forschenden Lernens einen wichtigen Beitrag zur Professionalisierung angehender Grundschullehrkräfte leisten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In higher-education institutions, the concept of research-based learning aims to combine research and teaching in order to foster the development of research skills. In the context of a teacher preparation programme, we suggest integrating citizen science, understood as cooperation between science and citizens, into the concept of research-based learning, which can make a significant contribution to the professionalization of prospective primary-school teachers. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.01.2020 |
Citation | Miczajka-Rußmann, Victoria L.; Lange-Schubert, Kim: Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 263-274 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182777 - DOI: 10.25656/01:18277 |