search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulentwicklung und Adressierung. Kulturtheoretisch-praxeologische Perspektiven auf Schulentwicklungsarbeit
Parallel titleSchool development and addressing. A culture-theoretical and social-practices perspective on school development
Authors
SourceDie Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 312-325 ZDB
Document  (378 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag thematisiert im Kontext einer Theorie kultureller Transformation und am Beispiel eines Schulversuchs Schulentwicklung als Adressierungsgeschehen. Schulentwicklungsarbeit wird als Kernzone der Veränderung pädagogischer Anerkennungsordnungen betrachtet, in der sich Lehrkräfte in machtvollen Adressierungspraktiken zu innovativen Subjekten machen, in Auseinandersetzung mit einer imaginären Schulkultur die normativen Horizonte des Neuen antizipieren und Lösungsmuster für Probleme erfinden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Regarding a given example of school reform, this article focusses on the development of schools from a culture-theoretical and social-practices perspective. School development is seen as a powerful bundle of “addressings,” in which normative orders of acknowledgements are created. From that point of view, the process of making teachers creative and innovative actors in the collaborative working on change and in finding solutions for problems is analyzed, based on qualitative data. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.01.2020
CitationIdel, Till-Sebastian; Pauling, Sven: Schulentwicklung und Adressierung. Kulturtheoretisch-praxeologische Perspektiven auf Schulentwicklungsarbeit - In: Die Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 312-325 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184267 - DOI: 10.25656/01:18426; 10.31244/dds.2018.04.03
export files

share content at social platforms