details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184304
DOI: 10.25656/01:18430; 10.31244/dds.2018.04.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184304
DOI: 10.25656/01:18430; 10.31244/dds.2018.04.07
Original Title |
Allgemeine Didaktik und empirische Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik |
---|---|
Parallel title | General didactics and empirical classroom research as branches of school pedagogy |
Author | Rothland, Martin |
Source | Die Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 369-382 |
Document | full text (553 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Allgemeine Didaktik; Unterrichtsforschung; Lehr-Lern-Forschung; Empirische Forschung; Quantitative Forschung; Schulpädagogik; Erziehungswissenschaft; Wissenschaftsdisziplin |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Allgemeine Didaktik und empirische (quantitative) Unterrichtsforschung der Schulpädagogik als Subdisziplin der Erziehungswissenschaft zuzuordnen, ist nicht selbstverständlich, im Gegenteil: Eher werden beide als eigenständige disziplinäre Gegenpole oder Konkurrenten charakterisiert. Im Anschluss an eine Zusammenschau disziplinärer Verortungen und Verhältnisbestimmungen werden in diesem Beitrag Überlegungen zu der Frage angestellt, wie Allgemeine Didaktik und quantitative Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik zu bestimmen sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | It is no matter of course to allocate general didactics and empirical (quantitative) classroom research as sub-disciplines to educational science, on the contrary: Both are rather regarded as separate disciplinary antipoles or rivals. Subsequent to a synopsis of disciplinary localizations and definitions of relations, this article considers the question, how general didactics and quantitative classroom research can be specified as sub-disciplines of school pedagogy. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.01.2020 |
Citation | Rothland, Martin: Allgemeine Didaktik und empirische Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik - In: Die Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 369-382 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184304 - DOI: 10.25656/01:18430; 10.31244/dds.2018.04.07 |