details
Original Title |
Berufsfeld "Kindheitspädagoge/in": Berufsbilder, Professionalisierungswege und Studienwahlmotive im europäischen Vergleich |
---|---|
Parallel title | The professional field of early childhood education: a European comparison of job profiles, paths to professionalization and career choice motives |
Authors | Syring, Marcus ; Weiß, Sabine ; Keller-Schneider, Manuela ; Hellsten, Meeri; Kiel, Ewald |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 2, S. 139-162 |
Document | full text (912 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Expertenbefragung; Fragebogenerhebung; Motiv <Psy>; Kindergarten; Kindertagesstätte; Frühpädagogik; Professionalisierung; Qualifikation; Berufswahl; Berufsbild; Berufsfeld; Pädagoge; Hochschulbildung; Studienwahl; Akademisierung; Internationaler Vergleich; Berufsfachschule; Erzieher; Personal; Deutschland; Schweden; Schweiz |
sub-discipline | Vocational Education and Training Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag thematisiert Studien- und Berufswahlmotive von Studierenden der Kindheitspädagogik im Kontext des Berufsfeldes und unterschiedlicher Professionalisierungswege. Dies geschieht basierend auf einem Vergleich der Länder Deutschland, Schweden und Schweiz. Es werden Studien- und Berufswahlmotive von Kindheitspädagogikstudierenden (N = 416) aus den drei genannten Ländern ermittelt und diese mittels MANOVAs einem länderspezifischen Vergleich unterzogen. Zentrale Unterschiede liegen in der Ausrichtung intrinsischer Motive (klientel- vs. gesellschaftsbezogen) und in der Wertigkeit extrinsischer Motive. Die Befunde werden mit Blick auf Empfehlungen für den Professionalisierungsprozess des Berufsfeldes Kindheitspädagogik in Deutschland diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper focuses on the study and career choice motives of students of early childhood education in the context of different job profiles and paths to professionalization. It is based on a comparison between Germany, Sweden and Switzerland. The study and career choice motives of students of early childhood education (N = 416) from the three countries are determined and compared using MANOVAs. Main differences lie in the orientation of intrinsic motives (clientele vs. society based) and in the value of extrinsic motives. The findings are discussed with regard to recommendations for the process of professionalization of early childhood education in Germany. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.02.2020 |
Citation | Syring, Marcus; Weiß, Sabine; Keller-Schneider, Manuela; Hellsten, Meeri; Kiel, Ewald: Berufsfeld "Kindheitspädagoge/in": Berufsbilder, Professionalisierungswege und Studienwahlmotive im europäischen Vergleich - In: Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 2, S. 139-162 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184880 - DOI: 10.25656/01:18488 |