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Original Title
Anregung von Reflexionsprozessen zur Förderung interkultureller Kompetenz. Ergebnisse einer Interventions- und einer Interviewstudie
Parallel titleStimulation of reflection processes in order to promote intercultural competence. Results of an intervention and an interview study
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 3, S. 362-386 ZDB
Document  (739 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag präsentiert Ergebnisse einer quasi-experimentellen Interventionsstudie in der Schule sowie einer ergänzenden Interviewstudie. Es wurde die Wirksamkeit einer problembasierten Lerneinheit zur Förderung interkultureller Kompetenz untersucht; hierbei wurden auch Reflexionsprozesse der Schüler/innen analysiert. Im Rahmen eines 2 × 2-faktoriellen Designs wurden die Faktoren Unterrichtsansatz (affektiv-erfahrungsorientiert/analytisch) und Unterrichtssprache (Deutsch/Englisch) variiert. Die Lerneinheit wurde in neun Schulklassen durchgeführt (n = 143), fünf weitere Schulklassen (n = 66) dienten als Kontrollgruppe. Mit Hilfe von Tests basierend auf Critical Incidents sowie Fragebögen und Interviews wurden Effekte und Reflexionsprozesse untersucht. Beide Unterrichtsansätze waren effektiv; insbesondere der affektiv-erfahrungsorientierte Ansatz schien nachhaltige Reflexionsprozesse anzuregen. Der Lernerfolg wurde durch den Gebrauch der Fremdsprache (Englisch) nicht beeinträchtigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article presents the results of both a quasi-experimental intervention study and an interview study conducted in secondary schools. The authors explore the effects of a problem-based learning unit aimed at promoting intercultural competence, analysing also students' processes of reflection. A 2 × 2 factorial design was implemented, where the authors varied the teaching method (affective-experiential/analytical) and the teaching language (German/English). The learning unit was implemented in nine classes (N = 143), five additional classes (N = 66) served as a control group. The effects of the learning unit were explored via tests based on critical incidents, as well as questionnaires and interviews. Both teaching methods proved effective; particularly the affective-experiential method appeared to stimulate lasting thought processes. Learning outcomes were not impeded by teaching in the foreign language (English). (DIPF/Orig.)
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Date of publication10.02.2020
CitationBusse, Vera; Riedesel, Lisa; Krause, Ulrike-Marie: Anregung von Reflexionsprozessen zur Förderung interkultureller Kompetenz. Ergebnisse einer Interventions- und einer Interviewstudie - In: Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 3, S. 362-386 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-185442 - DOI: 10.25656/01:18544
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