search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Allgemeine Didaktik – quo vadis?
Parallel titleGeneral pedagogy – quo vadis?
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 311-328 ZDB
Document  (1.540 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um den Ruf der Allgemeinen Didaktik ist es nicht zum Besten bestellt. Nach der empirischen Lehr-Lern-Forschung haben ihr mittlerweile auch die Fachdidaktiken den Rang abgelaufen. Gehörte die Allgemeine Didaktik einst zum Rückgrat der Berufsbildung von Lehrpersonen, so ist sie – zumindest ihrem Namen nach – aus zahlreichen Studiengängen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (in der Schweiz) verschwunden und ihr theoriebildender Diskurs ist zum Erliegen gekommen. Der vorliegende Text argumentiert dafür, dass es trotz des Bedeutungsverlusts auch in Zukunft eine allgemeindidaktische Perspektive in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung braucht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The reputation of general pedagogy is not the best anymore. According to empirical research on learning and instruction, subject-specific pedagogy has increasingly taken precedence over it. Although general pedagogy had once been the backbone of teacher education, it has now almost disappeared – at least by name – from numerous teacher preparation programmes (in Switzerland). This contribution argues that, despite the comprehensible loss of significance, teacher education shall still be in need of the perspective of general pedagogy even in the future. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.02.2020
CitationReusser, Kurt: Allgemeine Didaktik – quo vadis? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 311-328 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188520 - DOI: 10.25656/01:18852
export files

share content at social platforms