details
Original Title |
Primarstufenspezifische Didaktik |
---|---|
Parallel title | Grade-specific pedagogy in primary school |
Author | Leuchter, Miriam |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 390-397 |
Document | full text (337 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Didaktik; Allgemeine Didaktik; Primarbereich; Grundschulpädagogik; Unterricht; Lernzielbestimmung; Lernprozess; Entwicklungsprozess; Arbeitsgedächtnis; Kompetenzentwicklung |
sub-discipline | General Educational Science Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Didaktik ermöglicht die Begründung und Reflexion einer stufen- und lernsituationsspezifischen Auswahl von Inhalten, Methoden und Medien, mit denen die Lern- und Entwicklungsprozesse von Schülerinnen und Schülern angeregt, unterstützt und gesteuert werden können. Da das Lernen von Kindern der Primarstufe in hohem Maß von Alltagserfahrungen und eigenen Interpretationen beeinflusst wird, soll in diesem Beitrag untersucht werden, wie sich davon ausgehend domänenübergreifend Perspektiven auf die Didaktik der Primarstufe finden lassen und wie diese auf die Domänenspezifität der Fächer bezogen werden können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Grade-specific pedagogy enables the justification and reflection of an appropriate selection of contents, methods, and media. These guide the design of learning situations that are aimed at stimulating and supporting the students’ learning processes. Primary-school children’s learning is influenced to a large extent by developmental constraints and naive conceptions. Regarding these limitations as basic conditions for learning provides a starting point for discussing domain-general perspectives on pedagogy in primary school and for relating them to the domain specificity of the subjects in primary school. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 24.02.2020 |
Citation | Leuchter, Miriam: Primarstufenspezifische Didaktik - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 390-397 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188584 - DOI: 10.25656/01:18858 |