details
Original Title |
Wer erklärt eigentlich was wie? Gedanken zum Disziplinendschungel in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung |
---|---|
Parallel title | Who’s explaining what and how? Some thoughts on the jungle of disciplines in teacher education |
Authors | Schalk, Lennart ; Stern, Elsbeth |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 398-406 |
Document | full text (318 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Allgemeine Didaktik; Fachdidaktik; Lehr-Lern-Forschung; Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Disziplin <Ordnung>; Abgrenzung; Ordnung; Hierarchie |
sub-discipline | General Educational Science Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der Lehrerinnen- und Lehrerbildung trifft man auf einen Disziplinendschungel. Man begegnet der Allgemeinen Didaktik, der Fachdidaktik, der Lehr- und Lernforschung, der Pädagogik und der Pädagogischen Psychologie bis hin zur Neuropsychologie des Lehrens und Lernens oder der Neurodidaktik. Wir denken in diesem Kommentar darüber nach, was diese Disziplinen leisten. Aufgrund von Schwierigkeiten, die sich dabei ergeben, schlagen wir vor, Erklärungsebenen stärker in den Fokus zu rücken. Dies erlaubt es, die verschiedenen Disziplinen abzugrenzen und zu ordnen, Ansprüche an übergeordnete Disziplinen zu formulieren sowie die Koordination verschiedener Disziplinen zu thematisieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | There is a jungle of disciplines in teacher education. One encounters a wide variety of disciplines that range from general pedagogy, subject-specific pedagogy, research on learning and instruction, education theory, and educational psychology to the neuropsychology of teaching and learning or neuropedagogy. In this commentary, we reflect on what these disciplines achieve. Due to the difficulties that arise, we propose focusing explicitly on levels of explanation. This makes it possible to delineate and order the different disciplines, to make demands on superordinate disciplines, and to address the coordination of different disciplines. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 24.02.2020 |
Citation | Schalk, Lennart; Stern, Elsbeth: Wer erklärt eigentlich was wie? Gedanken zum Disziplinendschungel in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 398-406 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188602 - DOI: 10.25656/01:18860 |