details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190429
DOI: 10.25656/01:19042; 10.31244/dds.2019.01.06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190429
DOI: 10.25656/01:19042; 10.31244/dds.2019.01.06
Original Title |
Gemeinsame Praxisforschung statt Be-Forschung. Die Bielefelder Versuchsschulen und ihre wissenschaftlichen Einrichtungen |
---|---|
Parallel title | Collaborative action research instead of external inquiry. The Bielefeld experimental schools and their research departments |
Authors | Palowski, Monika ; Gold, Johanna ; Klewin, Gabriele |
Source | Die Deutsche Schule 111 (2019) 1, S. 56-65 |
Document | full text (417 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Forschung; Schulentwicklung; Oberstufenkolleg; Laborschule; Versuchsschule; Beispiel; Universität; Konzeption; Kooperation; Organisation; Praxisbezug; Institution; Forschungsprojekt; Bielefeld; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag skizziert die Konzeption und Organisation von Forschungs- und Entwicklungsprozessen an den beiden Bielefelder Versuchsschulen Laborschule und Oberstufen-Kolleg und ihren Wissenschaftlichen Einrichtungen. Dazu werden nach einer kurzen historischen Einordnung die Rahmenbedingungen, in denen die Versuchsschulen und ihre Forschungseinrichtungen gemeinsam Praxisforschung betreiben, vorgestellt und durch zwei Beispiele für Forschungs- und Entwicklungsprojekte verdeutlicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article outlines the concept and organization of joint research and development at the two experimental schools (Laborschule and Oberstufen-Kolleg) in Bielefeld. Both schools have research departments belonging to Bielefeld University. Teachers from the schools and researchers from University cooperate in joint research and development projects. Following a brief historical overview, we describe the conditions underlying this concept of permanent cooperation and illustrate them, using two examples of research projects. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.03.2020 |
Citation | Palowski, Monika; Gold, Johanna; Klewin, Gabriele: Gemeinsame Praxisforschung statt Be-Forschung. Die Bielefelder Versuchsschulen und ihre wissenschaftlichen Einrichtungen - In: Die Deutsche Schule 111 (2019) 1, S. 56-65 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190429 - DOI: 10.25656/01:19042; 10.31244/dds.2019.01.06 |