details
Original Title |
Der Studien- und Berufserfolg von (angehenden) Lehrkräften in Österreich im Längsschnitt – Ausgewählte Befunde aus dem ersten Studienjahr |
---|---|
Parallel title | A longitudinal perspective on study and career success of (prospective) teachers in Austria – Selected findings from the first semester |
Authors | Weissenbacher, Barbara; Koschmieder, Corinna; Krammer, Georg ; Müller, Florian H. ; Hecht, Petra ; Knitel, Dietmar ; König, Bernhard; Schaupp, Hubert; Neubauer, Aljoscha |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 1, S. 42-56 |
Document | full text (485 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehramtsstudiengang; Lehramtsstudent; Lehramtsstudentin; Studienerfolg; Berufserfolg; Berufseignung; Studienerfolgsprognose; Praxiserfahrung; Aufnahmeverfahren; Forschungsdesign; Studienziel; Theoretisches Modell; Hypothese; Stichprobe; Forschungsmethode; Testinstrument; Forschungsergebnis; Längsschnittuntersuchung; Österreich |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es wird eine Längsschnittstudie vorgestellt, in der zwei Kohorten von Studierenden vom Aufnahmeverfahren beginnend über den Verlauf des Studiums bis in den Beruf begleitet werden. Über jeweils fünf Jahre hinweg sollen Studienerfolg und Praxiserfahrungen erhoben und in Beziehung zu den Ergebnissen des Aufnahmeverfahrens gesetzt werden. In diesem Beitrag werden neben der Konzeption der Studie Ergebnisse einer Nacherhebung im ersten Semester präsentiert (Nt2 = 781, Nt2a = 241), die darauf hinweisen, dass von den erhobenen Merkmalen vor allem die Sprachkompetenz und bestimmte Persönlichkeitsmerkmale prädiktiv für die Studienleistungen und die Zufriedenheit mit der Studien- und Berufswahl sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | We present a longitudinal study that investigates two cohorts of students, tracking them from the admission procedure over the course of their studies into their professional life. Over a period of five years, study success and practical experiences are to be surveyed and related to the results of the admission procedure. In addition to the conception of the study, this article presents results of a follow-up study within the first semester (Nt2 = 781, Nt2a = 241). As regards the analyzed characteristics, the results indicate that especially language proficiency and certain personality traits are predictive of academic achievement and satisfaction with the choice of study and career. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 31.03.2020 |
Citation | Weissenbacher, Barbara; Koschmieder, Corinna; Krammer, Georg; Müller, Florian H.; Hecht, Petra; Knitel, Dietmar; König, Bernhard; Schaupp, Hubert; Neubauer, Aljoscha: Der Studien- und Berufserfolg von (angehenden) Lehrkräften in Österreich im Längsschnitt – Ausgewählte Befunde aus dem ersten Studienjahr - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 1, S. 42-56 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190606 - DOI: 10.25656/01:19060 |