search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Studien- und Berufserfolg von (angehenden) Lehrkräften in Österreich im Längsschnitt – Ausgewählte Befunde aus dem ersten Studienjahr
Parallel titleA longitudinal perspective on study and career success of (prospective) teachers in Austria – Selected findings from the first semester
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 1, S. 42-56 ZDB
Document  (485 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird eine Längsschnittstudie vorgestellt, in der zwei Kohorten von Studierenden vom Aufnahmeverfahren beginnend über den Verlauf des Studiums bis in den Beruf begleitet werden. Über jeweils fünf Jahre hinweg sollen Studienerfolg und Praxiserfahrungen erhoben und in Beziehung zu den Ergebnissen des Aufnahmeverfahrens gesetzt werden. In diesem Beitrag werden neben der Konzeption der Studie Ergebnisse einer Nacherhebung im ersten Semester präsentiert (Nt2 = 781, Nt2a = 241), die darauf hinweisen, dass von den erhobenen Merkmalen vor allem die Sprachkompetenz und bestimmte Persönlichkeitsmerkmale prädiktiv für die Studienleistungen und die Zufriedenheit mit der Studien- und Berufswahl sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):We present a longitudinal study that investigates two cohorts of students, tracking them from the admission procedure over the course of their studies into their professional life. Over a period of five years, study success and practical experiences are to be surveyed and related to the results of the admission procedure. In addition to the conception of the study, this article presents results of a follow-up study within the first semester (Nt2 = 781, Nt2a = 241). As regards the analyzed characteristics, the results indicate that especially language proficiency and certain personality traits are predictive of academic achievement and satisfaction with the choice of study and career. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication31.03.2020
CitationWeissenbacher, Barbara; Koschmieder, Corinna; Krammer, Georg; Müller, Florian H.; Hecht, Petra; Knitel, Dietmar; König, Bernhard; Schaupp, Hubert; Neubauer, Aljoscha: Der Studien- und Berufserfolg von (angehenden) Lehrkräften in Österreich im Längsschnitt – Ausgewählte Befunde aus dem ersten Studienjahr - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 1, S. 42-56 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190606 - DOI: 10.25656/01:19060
export files

share content at social platforms