details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-191468
DOI: 10.25656/01:19146; 10.3217/zfhe-14-02/07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-191468
DOI: 10.25656/01:19146; 10.3217/zfhe-14-02/07
Original Title |
Flip the Seminar. Digitale Vorbereitung auf Praxisphasen im Lehramt |
---|---|
Parallel title | Flip the seminar. How to prepare students for their practice semester via digital media |
Authors | Schumacher, Fabian ; Mertens, Claudia ; Basten, Melanie |
Source | Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 3, S. 123-136 |
Document | full text (828 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | E-Learning; Digitale Medien; Open Access; Open Educational Resources; Blended Learning; Hochschuldidaktik; Praxissemester; Lehramtsstudent; Hochschullehre; Schulpraktikum; Lehrerausbildung; Nordrhein-Westfalen; Deutschland |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2219-6994; 22196994 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Praxissemester in NRW stellt Lehramtsstudierende vor eine große Herausforderung. Begleitend zur schulischen Praxisphase müssen Studienprojekte im Sinne des Forschenden Lernens verfasst werden. Universitäre Seminare bereiten auf diese methodisch anspruchsvollen Arbeiten vor. Um den Erwerb des forschungsmethodischen Wissens zeitlich und örtlich zu flexibilisieren und den Dozierenden-Studierenden-Kontakt im Seminar zu intensivieren, wurde das Konzept des Inverted Classrooms (IC) eingeführt. Mit dem Ziel, die IC-Video-Sequenzen als OER zu veröffentlichen, wird mit einem Vor-/Nachtest-Interventions-Design mit Kontrollgruppe evaluiert, ob dieses Format u. a. motivational überlegen ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The practice semester in North Rhine-Westphalia (NRW) is a great challenge for student teachers. In addition to the practical school phase, research projects in the form of research-based learning must be completed. University seminars prepare students for these demanding tasks. The concept of the Inverted Classroom (IC) was implemented in order to make the acquisition of research methods more flexible in terms of time and place and to intensify contact between lecturer and students in the seminar. With the aim of publishing the IC video sequences as Open Educational Resources (OER), a pre/post-test-intervention design with a control group was used to evaluate if the format is superior with regard to motivation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Hochschulentwicklung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.04.2020 |
Citation | Schumacher, Fabian; Mertens, Claudia; Basten, Melanie: Flip the Seminar. Digitale Vorbereitung auf Praxisphasen im Lehramt - In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 3, S. 123-136 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-191468 - DOI: 10.25656/01:19146; 10.3217/zfhe-14-02/07 |