details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-200873
DOI: 10.25656/01:20087; 10.3249/ugoe-publ-4
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-200873
DOI: 10.25656/01:20087; 10.3249/ugoe-publ-4
Title |
Diversität lehren. Ein Skript zur Analyse und Befremdung von Normalität und zur Erkundung von Barrieren |
---|---|
Authors | Abeney, Adwoa; Laubner, Marian ; Masuch, Susanne; Meyer, Anna-Lena; Rabenstein, Kerstin |
Source | Göttingen : Georg-August-Universität 2020, 49 S. |
Document | full text (3.463 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Normalität; Inklusion; Lehrerbildung; Heterogenität; Barrierefreiheit; Vielfalt; Schule; Behinderung; Sonderpädagogik; Schulgebäude; Raum; Raumerfassung; Lernort; Gebäude; Erkundung; Normalisierung; Partizipation |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Review Status Unknown |
Abstract (German): | Im aktuellen erziehungswissenschaftlichen Diskurs wird mit der Thematisierung von schulischer Inklusion die Kategorie ‚Behinderung‘ in schulpädagogischen Kontexten zunehmend häufiger thematisiert. Dabei dominiert ein medizinisches Verständnis von Behinderung. In dem vorliegenden Lehrkonzept wird demgegenüber die Differenzkategorie ‚Behinderung‘ als soziale und kulturelle Konstruktion herausgearbeitet und das Ziel verfolgt, eine Analyse und Reflexion von Normalität und Normalitätskonstruktionen zu ermöglichen. Fokussiert wird hierfür die Erkundung von Gebäuden und Räumen. Mittels der Analyse von Gebäude- und Infrastrukturen soll deutlich werden, inwiefern diese für ‚durchschnittliche‘ Menschen konzipiert wurden. Im Anschluss daran dient die Analyse vorgefundener Barrieren dazu, Normalitätskonstruktionen zu reflektieren. Die exkludierende Wirkung von Normalität wird somit für die Studierenden durch die Erkundungen beobachtbar. Die theoretische Einbettung erfolgt im Anschluss an die Nomalismustheorie und kann erweitert werden über die Konzeptualisierung von doing dis/ability, making dis/ability und being dis/abled. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the current educational science discourse, the category of 'disability' is increasingly being addressed in school pedagogical contexts with the topic of school inclusion. A medical understanding of disability dominates here. In contrast, the present teaching concept elaborates the differential category of 'disability' as a social and cultural construction and aims to enable an analysis and reflection of normality and constructions of normality. The focus is on the exploration of buildings and spaces. By analysing buildings and infrastructures, it will become clear to what extent they were designed for 'average' people. Subsequently, the analysis of existing barriers serves to reflect normality constructions. The excluding effect of normality thus becomes observable for the students through the explorations. The theoretical embedding follows on from the theory of nomalism and can be expanded by conceptualising doing dis/ability, making dis/ability and being dis/abled. (DIPF/Orig.) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.06.2020 |
Citation | Abeney, Adwoa; Laubner, Marian; Masuch, Susanne; Meyer, Anna-Lena; Rabenstein, Kerstin: Diversität lehren. Ein Skript zur Analyse und Befremdung von Normalität und zur Erkundung von Barrieren. Göttingen : Georg-August-Universität 2020, 49 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-200873 - DOI: 10.25656/01:20087; 10.3249/ugoe-publ-4 |