search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Symmetrische Anthropologie als reflexive Schlüsselkategorie zur Implementierung von digitaler Bildung
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 3, S. 31-35 ZDB
Document  (918 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund eines heterogenen Technikdiskurses zur digitalen Bildung, der von radikaler Ablehnung bis zur Stilisierung dieser als "Heilslehre" reicht, legt der Beitrag zunächst wesentliche Implikationen der symmetrischen Anthropologie von Bruno Latour dar, um von diesem relativistischen Relativismus aus eine Bestimmung von digitaler Bildung vorzunehmen. Als zentral wird hierbei erachtet, die Akteurschaft von nichtmenschlichen Wesen in Bildungsprozessen ernst zu nehmen. Hierzu werden vier Thesen entfaltet, die den Mehrwert einer solchen symmetrischen Anthropologie für die Implementierung von digitaler Bildung zur Diskussion stellen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Against the backdrop of a heterogeneous technology-discourse on digital education, ranging from radical rejection to the stylization as a "doctrine of salvation", the paper presents central implications of the symmetrical anthropology of Bruno Latour, in order to make a designation of digital education from this relativistic relativism. Central to this is the consideration of the role of artificial intelligence in educational processes. To this end, four theses are unfolded that discuss the added benefit of such a symmetrical anthropology for the implementation of digital education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.08.2020
CitationWunder, Maik: Symmetrische Anthropologie als reflexive Schlüsselkategorie zur Implementierung von digitaler Bildung - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 3, S. 31-35 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-203145 - DOI: 10.25656/01:20314; 10.31244/zep.2018.03.08
export files

share content at social platforms