search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulen in "schwieriger" Lage?! Begriffe, Forschungsbefunde und Perspektiven
Parallel titleSchools in a "challenging" situation?! Concepts, results of research, and perspectives
Authors
SourceDie Deutsche Schule 108 (2016) 4, S. 323-339 ZDB
Document  (193 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Forschung zu Schulen in sozialräumlich deprivierter Lage stellt aus wissenschaftlicher Perspektive eine besondere Herausforderung dar. Spezifika des sozialen Raums, die für Bildungsprozesse von Schülerinnen und Schülern in deprivierten Sozialräumen wirksam werden, theoretisch und empirisch herauszuarbeiten, erfordert interdisziplinäre und multimethodische Zugänge, die eine Vielzahl wissenschaftlicher Forschungsfelder berühren. Der vorliegende Überblicksbeitrag skizziert zunächst zentrale Begriffe und Konzepte des Forschungsfeldes und fokussiert anschließend die Frage, welchen Stellenwert Meso- und Mikroprozesse mit Blick auf gelingende und ungleichheitsreflexive Schul- und Unterrichtsentwicklung in sozial segregierten Räumen einnehmen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Research in schools serving disadvantaged communities is challenging. It takes interdisciplinary, multi-method approaches to capture the many sub-disciplines that interact in this field and to describe those characteristics of the social space that shape how children in these communities learn and grow. In this paper, the authors aim to provide an overview of the field. They first specify terms and concepts relevant to the field. They then summarize what we know so far about the mechanisms that influence successful organizational and instructional improvement that is sensitive to inequities and disadvantages in a socially segregated space. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.07.2020
CitationBremm, Nina; Klein, Esther Dominique; Racherbäumer, Kathrin: Schulen in "schwieriger" Lage?! Begriffe, Forschungsbefunde und Perspektiven - In: Die Deutsche Schule 108 (2016) 4, S. 323-339 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-204848 - DOI: 10.25656/01:20484
export files

share content at social platforms