search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Kultur - Gesellschaft - Mensch. Differenztheoretische Anregungen für (inter-kulturelle) Pädagogik
Authors
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 4, S. 4-9 ZDB
Document  (590 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In einer globalisierten Welt hängt irgendwie alles mit allem zusammen. Es erscheint gewinnbringend, sich um die Reformulierung eines national geprägten Kulturbegriffs zu bemühen, der in (interkulturellen) pädagogischen Diskursen Verwendung findet. Systemtheoretische (Luhmann) und philosophisch-anthropologische (Plessner) Überlegungen ermöglichen, den Kulturbegriff neu zu denken und den Blick auf seine transformative Kraft frei zu machen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In a globalized world somehow everything is connected with everything. Therefore, it seems to be fruitful to put an effort to reformulate a national cultural concept used in multicultural pedagogical discourses. Systemtheoretical (Luhmann) and philosophical-anthropological (Plessner) considerations facilitate rethinking the notion of culture and free the view of its transformative power. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.08.2020
CitationLang-Wojtasik, Gregor; Conrad-Grüner, Barbara: Kultur - Gesellschaft - Mensch. Differenztheoretische Anregungen für (inter-kulturelle) Pädagogik - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 4, S. 4-9 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-204996 - DOI: 10.25656/01:20499
export files

share content at social platforms